Wood Flooring

Discussion in 'Carpenters' Talk' started by billys_shed, Sep 24, 2007.

  1. billys_shed

    billys_shed New Member

    I want to fit a 18mm oak floor I have an 19mm chipboard sub floor already down so I want to nail the oak to it do I need to have an expansion gap thanks
  2. audi-evo

    audi-evo New Member

    nope and yep,
    you can't nail to chipboard and yep you need an expansion gap.
  3. dgreechan

    dgreechan New Member

    So, what do you have to do to put a solid oak floor onto a chipboard floor? I know the obvious thing to do is to put ply down first, but you don't want to raise the floof too much - can you get away with a thin ply, say 6mm then nail the flooring down?
  4. audi-evo

    audi-evo New Member

    You can use 18mm ply ethier over the chipboard or lift the chipboard and replace with ply.
    You may "get away with" 10mm ply on top of chipboard.
    The easiest way is elastilon underlay, works a treat ;)
  5. T482 

    T482  New Member

    > You can use 18mm ply ethier over the chipboard or
    lift the chipboard and replace with ply.
    You may "get away with" 10mm ply on top of
    chipboard.
    The easiest way is elastilon underlay, works a treat
    ;-)




    wow this character's soooooooooooo knowledgeable..

    I'm gettin' quite turned-on by it
  6. dgreechan

    dgreechan New Member

    What about flooring PVA and floor clamps? I would like to avoid the elastilon underlay - it can be a bit 'fidgety'
  7. !!

    !! New Member

    In this situation I'd go for an engineered floor it's the least hasstle and most come with a 4mm wear layer carpenters of york tend to have a good deal on most of the time.

    Audi will be able to sell you some good stuff as well.
  8. audi-evo

    audi-evo New Member

    Cheers gonzo, funny you should say that i have some 14mm solid oak, austrian, (none of your carp from china) lovely grain, brushed and laquered on special at the min, you can float that and it's solid!
  9. !!

    !! New Member

    Cheers gonzo, funny you should say that i have some
    14mm solid oak, austrian, (none of your carp from
    china) lovely grain, brushed and laquered on special
    at the min, you can float that and it's solid!

    Sounds nice, how is it floated is it a wood lock type, metal clips or just a glue together (PU of course)
  10. audi-evo

    audi-evo New Member

    just glue and clamps gonzo, you remember when we had to work to fit floors lol.
  11. !!

    !! New Member

    ohhhh the good old days when you had to clamp and wait for the glue to go off, used to get through 2 flasks a day

Share This Page